Penyata Barnes
1950
Laporan Barnes 1950 penting dalam
menentukan sistem pendidikan di Malaysia selepas kemerdekaan 1957.
Laporan Barnes diketuai oleh L J Barnes. Tujuannya
untuk menyiasat dan memperbaiki pendidikan orang Melayu.
Cadangan
Cadangan laporan ini
ialah :
1. Dua jenis sistem sekolah hendaklah
ditubuhkan.
2. Satu jenis sekolah menggunakan bahasa
Melavu sebagai bahasa pengantar.
3. Pelajaran bahasa Cina dan bahasa Tamil akan disediakan jika terdapat 15
orang murid atau lebih yang ingin mempelajari bahasa ibunda mereka.
4. Bahasa Melayu wajib diajar di Sekolah Inggeris dan bahasa lnggeris wajib diajar di Sekolah Melayu.
5. Sekolah dwibahasa diadakan dan bahasa
pengantar yang digunakan ialah bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.
6. Sekolah-sekolah vernakular dalam bahasa Melayu, bahasa Cina dan bahasa Tamil ditukarkan kepada Sekolah kebangsaan. Sekolah-sekolah ini akan menggunakan
bahasa kebangsaan, iaitu bahasa Melayu.
Kontroversi
Laporan Barnes ditentang hebat oleh
kaum Cina dan India dan terbentuklah Laporan Fenn-Wu 1951. Oleh itu Ordinan Pelajaran 1952 dikuatkuasakan selepas kajian
terhadap Laporan Barnes 1950 dan Laporan Fenn-Wu 1951.
0 comments:
Post a Comment