1.
Menurut Choong Lean
Keow (2008), Laporan Kabinet merupakan satu laporan yang mengandungi isu-isu
penting berkaitan dengan pendidikan termasuklah prinsip, nilai dan hala tuju
pendidikan. Idea untuk menggubal FPK telah tercetus setelah laporan Kabinet
Mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran diterbitkan pada tahun 1979. Laporan
Kabinet telah ditubuhkan pada September 1974 dan ianya dipengerusikan oleh Tun
Dr. Mahathir Mohamad yang ketika itu merupakan Menteri Pelajaran. Tujuan utama
laporan ini adalah untuk mengkaji semula matlamatmatlamat dan keberkesanan
sistem pendidikan yang diamalkan ketika itu. Ia juga bertujuan untuk memastikan
keperluan tenaga manusia negara dipenuhi dalam jangka masa pendek dan panjang
-memastikan sistem pendidikan memenuhi matlamat negara untuk melahirkan
masyarakat yang bersatu, berdisplin serta terlatih.
2.
Laporan Kabinet ini
telah dikemukakan pada November 1979 dan jawatankuasa laporan tersebut telah
mendapati bahawa terdapat pelbagai kelemahan yang menghalang untuk mencapai
matlamat pendidikan yang bermutu dalam sistem pendidikan ketika itu. Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979, dibentuk
adalah hasil daripada maklum balas dan laporan daripada Jawatankuasa Kabinet
tahun 1974. Pembentukan Jawatankuasa Kabinet tahun 1974, adalah kerana
berlakunya peristiwa rusuhan kaum 13 Mei 1969, pembentukan Rukunegara, 1970 dan
pelancaran Dasar Ekonomi Baru 1970. Ini telah mendorong kerajaan mengkaji
semula dasar pendidikan kebangsaan sebelum ini yang kurang menitikberatkan
perpaduan negara dan memajukan aspek sosial, ekonomi dan politik untuk
membangunkan bangsa dan negara.
3.
Laporan ini telah dipengurusikan oleh Tun Dr.
Mahathir. Antara menteri lain yang
terlibat ialah Datuk Lee San Choon, Tan Sri Manickavasagam, Datuk Hj. Mohd Asri
B. Hj Muda, Datuk Amar Hj Abdul Taib B. Mahmud, Datuk Ali B. Hj Ahmad, Dato’
Michael Chen Wing Sum, Dato’ Musa B. Hitam Dasar bermaksud
satu kenyataan yang bertujuan.
Perlaksanaan bermaksa satu proses kearah merealisasikan pencapaian
matlamat dan objektif .
4.
Laporan ini
bertujuan untuk menilai sejauh mana pelaksanaan dasar pelajaran kebangsaan yang
sedia ada dapat melahirkan sumber tenaga manusia yang diperlukan oleh
negara. Mengenal pasti sejauh mana dasar
pelajaran kebangsaan dapat melahirkan masyarakat yang bersatu padu, berdisiplin
dan terlatih. Antara ciri-ciri yang terdapat dalam laporan ini ialah Penegasan kepasa pendidikan asas membaca,
menulis dan mengira (3M). Penegasan terhadap kurikulum ala Malaysia Penegasan kepada pendidikan kerohanian yang
kukuh dan unsur-unsur disiplin.
5.
Penegasan kepada
pendidikan asas 3M membaca, menulis dan mengira Penegasan kepada pendidikan
kerohanian yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini Penegasan kepada
kurikulum ala Malaysia Pendidikan menengah atas melalui dua jurusan, akademik
dan vokasional Peluang melanjutkan persekolahan dari 9 tahun ke 11 tahun
Melicinkan tatacara pengurusan pelajaran meningkatkan mutu pelajaran
keseluruhan
6.
Satu sistem pendidikan yang dapat memenuhi
keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi dan
politik Memberi penekanan kepada usaha
melahirkan insan yang berilmu dan berakhlak, seimbang dan harmonis, yang boleh
mencapai kesejahteraan diri dan lain-lain Beberapa strategi digubal untuk
mencapai matlamat pelaksanaan dasar.
7.
Satu sistem pendidikan yang dapat memenuhi
keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi dan
politik memberi penekanan kepada usaha melahirkan insan yang berilmu dan
berakhlak, seimbang dan harmonis, yang boleh mencapai kesejahteraan diri dan
lain-lain. Beberapa strategi digubal
untuk mencapai matlamat pelaksanaan dasar.
8.
Program pendidikan 3
tahun (kecuali bagi murid yang berasal dari SRJK iaitu 4 tahun) Menggunakan bahasa Malaysia atau bahasa
Inggeris sebagai pengantar 1965, pendidikan menengah rendah berubah kepada
corak pelbagai aneka jurusan untuk memberi peluang kepada pelajar supaya lebih
bersedia semasa pendidikan kesepuluh. Selain itu, memenuhi tenaga rakyat bagi
semua bidang serta menawarkan mata pelajaran elektif.
9.
Pendidikan 2 tahun
dimana murid-murid memasuki tingkatan 3 setelah menduduki peperiksaan Sijil
Rendah Pelajaran Malaysia. Terdapat 3 jenis sekolah Sekolah menengah biasa
(jurusan sastera dan sains) Sekolah menengah teknik, Sekolah menengah
vokesional, Pendidikan menengah atas berakhir dengan sijil pelajaran Malaysia.
10.
Pendidikan lanjutan menengah atas selama 2
tahun. Pelajar dimasukkan ke tingkatan 6 berdasarkan pencapaian sijil pelajaran
Malaysia. Di penghujung tahun kedua
pelajar akan menduduki peperiksaan Higher Scholl Certificate yang menjadi asas
pemilihan kemasukan ke universiti tempatan. Tingkatan 6 juga bertujuan sebagai
persediaan calon calon menduduki peperiksaan Higher Scholl Certificate bagi
mengikuti kursus ijazah di universiti tempatan.
11.
Pelajaran untuk
orang yang umurnya melebihi dari yang ditetapkan bagi mengulangi pelajarannya
di sekolah rendah. (bahagian I, akta pelajaran 1961) Dimulakan pada 1957, bertujuan
membasmi buta huruf tetapi telah berubah corak kepada memberikan pelajaran
akademik kepada mereka yang tercicir dari sistem persekolahan. Pada 1967, pelajaran
akademik dari darjah 1 hingga tingkatan
2 diberhentikan. Mulai 1968,kemudahan disediakan bagi tingkatan 3 hingga
tingkatan 6. Pelajaran lanjutan memain peranan penting dalam menyediakan
sebahagian daripada tenaga rakyat.
12.
Sekolah swasta semua
peringkat perlu berdaftar dengan Kementerian Pelajaran dengan mengikuti
syarat-syarat yang telah ditetapkan. Boleh
dibatalkan pendaftaran jika sekolah tersebut merosakkan kepentingan pendidikan,
murid-murid,orang awam atau melanggari syarat pendaftaran yang telah
ditetapkan. Peperiksaan tambahan yang
dijalankan adalah peperiksaan Junior Middle 3, Senior Middle 3, Sijil
Perdagangan Malaysia dan lain-lain peperiksaan.
Terdapat pelbagai kelemahan dalam syarat-syarat pendaftaran terutamanya
apabila menjalankan peperiksaan yang tidak berfaedah kepada pelajar yang hanya
mementingkan keuntungan semata-mata, maka syarat pendaftaran telah
diperkemaskan.
13.
Maktab Perguruan mempunyai
kelayakan minimum untuk menjadi seorang guru ialah dengan adanya SPM DAN SPVM.
Mengendalikan kursus-kursus latihan perguruan. Universiti - universiti yang terlibat dalam
melatih guru dengan tempoh-tempoh yang tertentu, antaranya adalah UM, UKM, UPM
dan uitm. 2) Politeknik Mengeluarkan tenaga mahir di peringkat
pertengahan. 3) Institut Teknologi MARA
Ditubuh oleh Lembaga Kemajuan Perusahaan Luar Bandar (RIDA) Melatih bumiputera.
14.
Rancangan pendidikan
yang dikendalikan oleh sesebuah sekolah atau sesebuah institusi pelajaran untuk
mencapai matlamat pendidikan (A) Sukatan pelajaran dan kandungan mata pelajaran
(B) pendidikan luar bilik darjah.
15.
Sukatan pelajaran
yang sama kandungannya dan peperiksaan yang seragam adalah rancangan kerajaan
untuk menyeragamkan kurikulum di sekolah-sekolah mewujudkan sistem peperiksaan
awam yang sama.
16.
Melalui mata pelajaran
Pengetahuan Ugama Islam adalah diwajibkan kepada semua murid beragama Islam.
17.
Untuk menyemai, menanam dan memupuk semangat
cintakan negara, sifat bertimbang rasa dan toleransi dan lain-lain.
18.
Diajar dalam
kedua-dua peringkat (rendah dan menengah) Sebagai Contoh : Ilmu Alam dan Sains
19.
Pendidikan sains
sangat penting di semua peringkat persekolahan rendah dan menengah. Pada tahun
1969, sukatan pelajaran baru iaitu sains panduan telah diperkenalkan oleh
beberapa buah sekolah menengah rendah pada peringkat Tingkatan sebagai satu
program perintis. Pada amnya, isi kandungan sains panduan di Tingkatan 1 hingga
3 tidak banyak beza dengan sukatan lama. Perbezaannya hanyalah dari segi perdekatan dan
kaedah mengajar. Hal ini kerana sains panduan dan sains moden menitikberatkan
fahaman dan proses penyampaian mengikut tertib daripada senang kepada susah.
20.
Untuk menjayakan
pendidikan sains panduan dan moden, guru- guru dilatih khas untuk subjek ini
sangat diperlukan. Walaupun ramai guru
dilatih untuk mengajar namun, mutu pendidikan secara keseluruhannya belum lagi
dikatakan berada di tahap yang memuaskan.
Langkah untuk meningkatkan mutu pengajaran dan pembelajaran Sains di sekolah-sekolah
luar bandar ialah Guru Sains perlu
dihantar lebih ramai lagi untuk berkhidmat di sekolah-sekolah menengah luar
bandar. Selain itu taraf latihan iktisas guru-guru sains perlu ditingkatkan
serta menyediakan kemudahan yang cukup di semua sekolah menengah. Satu
penilaian menyeluruh ke atas program sains moden hendaklah dilakukan pada masa
yang sesuai.
21.
Kebudayaan
kebangsaan adalah berasaskan kepada kebudayaan Melayu. Banyak unsur-unsur
kebudayaan kaum-kaum pendatang. Buktinya ialah tarian, nyanyian, muzik Melayu
dan alat-alat muzik. Tujuan memperkenalkan muzik, lagu, dan tarian ini kepada
murid-murid adalah untuk mendedahkan mereka kepada unsur unsur kebudayaan
kebangsaan dan memupuk perasaan seni. Kebanyakan sekolah tidak mempunyai guru
muzik dan jika ada pun, guru itu tidak berkelayakan. Tambahan pula, sekolah
tidak mempunyai bahan dan alatan muzik yang cukup. Malah, ada sesetengah
sekolah, muridmuridnya tidak mengikut rancangan muzik melalui siaran radio.
22.
Kegiatan muzik, nyanyian dan tarian
murid-murid yang berbagai kaum ini membuatkan mereka mengetahui asas kebudayaan
kebangsaan di samping menghayati kebudayaan kebangsaan mereka sendiri. Ini akan
menggalakkan perpaduan. Unsur-unsur kebudayaan ini perlu dipupuk dan digalakkan
di sekolah dan menjadikannya sebagai satu kegiatan sekolah. Bahan-bahan alat
membantu mengajar untuk mata pelajaran muzik perlu disediakan. Siaran
televisyen pedidikan hendaklah digunakan untuk memperkenal dan mengajar tarian
kebangsaan. Calon guru yang berkelayakan dalam bidang muzik hendaklah mengikuti
kursus latihan perguruan. Kementerian Kebudayaan, Belia dan Sukan bersama-sama
Kementerian Pelajaran perlu mengadakan pesta kebudayaan untuk para pelajar.
23.
Bahasa Melayu diajar
untuk menyatupadukan rakyat berbilang kaum di negara ini. Ini bersesuaian dengan matlamat Bahasa Melayu
untuk dijadikan sebagai mata pelajaran wajib di semua peringkat dan jenis
sekolah dan kelulusan dalam mata pelajaran sebagai syarat utama untuk mendapat
kelulusan dalam peperiksaan awam. Isi kandungan dan sukatan pelajaran serta
pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah bagi mencapai matlamat
perpaduan kurang diperincikan.
24.
Pengajaran Bahasa
Melayu tidak keseluruhannya dikendalikan oleh guru-guru yang telah dilatih khas
untuk mengajar mata pelajaran ini. Untuk memastikan pendidikan Bahasa Melayu
ini terus memainkan peranan yang penting di sekolah dan masyarakat ialah Matlamat
Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu pengetahuan dan bahasa perhubungan utama
hendaklah dijelaskan secara terperinci. Selain itu, Guru-guru yang mengajar
mata pelajaran ini perlu diberikan latihan khas. Kursus Bahasa Melayu untuk
guru-guru dalam perkhidmatan perlu dikaji semula.
25.
Bahasa Inggeris
-Sebelum merdeka, ia merupakan bahasa pengantar di semua peringkat persekolahan
aliran sekolah Inggeris. Malah, menjadi bahasa perantaraan bagi golongan
menengah dan atasan. Objektifnya sebagai bahasa kedua adalah bertujuan
memberikan kemahiran dan pengetahuan asas kepada murid-murid
26.
Oleh itu, mata
pelajaran ini wajib di sekolah dan semua peperiksaan awam di samping, ia
merupakan bahasa penting dalam bidang sains dan teknologi. Mutu pengajaran dan
pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah kebangsaan terutamanya didapati kurang
memuaskan kerana ada di kalangan murid itu tidak tahu membaca dan menulis
walaupun dalam bentuk mudah. Guru yang mengajar mata pelajaran ini juga tidak
berkelayakan dan tidak berpengalaman dalam mengajar Bahasa Inggeris ini.
27.
28. Langkah
untuk mengatasi masalah ini ialah Kementerian Pelajaran hendaklah menubuhkan
pusat pusat sumber Bahasa Inggeris di peringkat negeri untuk membekalkan sumber
dan bahan kepada sekolah. Selain itu, Guru yang berkelayakan hendaklah dihantar
untuk berkhidmat ke sekolah-sekolah di kawasan luar bandar.
28.
Bahasa Cina ialah
menjadi bahasa pengantara di SRJK (Cina). Ia akan diajar sekiranya terdapat 15
orang ibu bapa atau lebih yang memohon untuk diajarkan bahas itu. Namun,
peruntukan untuk belajar bahasa Cina tidak dapat dipenuhi kerana kekurangan
guru. Oleh itu, langkah mengatasinya ialah bersesuaian dalam peruntukan dalam
Akta Pelajaran 1961, maka pengajaran bahasa Cina hendaklah diikhtiarkan dan
guru-guru untuknya perlu disediakan.
29.
Bahasa Tamil ialah
merupakan bahasa pengantara SRJK(Tamil). Ia juga akan diajar sekiranya terdapat
15 orang ibu bapa atau lebih yang memohon untuk diajarkan bahas itu. Umumnya,
bahasa Tamil ini diajar kepada pelajar pelajar India sahaja oleh itu cadangan
untuk membuka peluang kepada murid murid bukan India untuk belajar mata
pelajaran ini perlu dibuka dan sekiranya mereka memohon bantuan pengajaran,
kerajaan perlu menyediakan kemudahan untuk mempelajari mata pelajaran tersebut.
30.
Kegiatan kokurikulum
ini penting di sekolah. Ia terbahagi kepada tiga kumpulan. Pasukan pakaian
seragam. Kelab dan Persatuan serta sukan dan permainan. Semua murid sekolah
diwajibkan sekurang-kurangnya mengambil bahagian dalam sesebuah kelab atau
persatuan dan digalakkan mengambil bahagian mengambil sekurang-kurangnya satu
jenis permainan atau sukan. Kegiatan
kokurikulum ini dijalankan di luar kelas untuk menyemai, memupuk dan menanam
perasaan kekitaan di antara murid-murid yang pelbagai keturunan yang mempunyai
latar belakang dan cara hidup yang berbeza. Ia juga berperanan untuk melatih
murid-murid bersikap bertanggungjawab, berdisiplin dan berkemahiran dalam semua
bidang yang diceburi.
31.
Kegiatan kokurikulum
ini kurang dijalankan di sekolah-sekolah kecil terutamanya di kawasan luar
bandar kerana kekurangan kemudahan, kewangan dan galakan daripada sekolah itu
sendiri. Di samping itu, persekitaran fizikal dan sosial yang tidak seimbang
juga menghalang perkembangan murid dalam kegiatan kokurikulum. Langkah untuk
meningkatkan kegiatan kokurikulum ini ialah Semua murid digalakkan untuk
mengambil bahagian secara lebih aktif dalam kegiatan kokurikulum. Guru-guru
hendaklah mendedahkan pendekatan yang menarik dalam pengendalian kegiatan
kokurikulum apabila mereka menjalani kursus latihan perguruan. Guru guru yang
banyak berjasa dalam kegiatan kokurikulum wajar diberikan pengiktirafan.
32.
Menurut Jawatankuasa
Kabinet, kelemahan khusus dalam kurikulum sekolah rendah ialah penekanan
penguasaan isi kandungan pelajaran tanpa menekankan penguasaan kemahiran asas
3M. Kaedah pengajaran yang berpusat kepada guru iaitu kaedah pengajaran yang
tidak memberi tumpuan kepada mengatasi kelemahan pembelajaran dan perkembangan
psikologi murid juga merupakan salah satu faktor yang menyebabkan mutu
pembelajaran yang rendah. (Sufean Hussin,1993)
33.
Isi kandungan
sukatan pelajaran kadangkala berulang dan tidak ada kaitan antara mata
pelajaran atau antara darjah. Sukatan pelajarannya juga mengandungi butiran
yang terlalu banyak sehingga membebankan serta membosankan murid untuk belajar.
Akibatnya guru dan murid selalu terdesak untuk menghabiskan sukatan pelajaran
terutamanya apabila ada peperiksaan. Selain itu, Pengajaran dan pembelajaran
juga terlalu bergantung kepada buku teks. Ini menghadkan penggunaan teknik dan
bahan pengajaran lain yang lebih menarik dan berkesan. (Mok Soon Sang, 2010)
34.
Bagi kurikulum
sekolah menengah pula, Jawatankuasa Kabinet mendapati bahawa kelemahan utama
kurikulum tersebut adalah tidak memberi tumpuan kepada bakat dan minat
murid-murid kerana wujudnya pengaliran yang membelakangkan kecenderungan dan
minat murid-murid. Pengaliran kepada sastera dan sains secara tertutup dan
ketat telah menyekat mobiliti pembelajaran.
35.
Rakyat daripada
semua bangsa disatukan dengan memakai satu peraturan pelajaran yang meliputi
semua bahasa pengantar yang besar Penggunaan kurikulum yang sama bagi semua
sekolah Pengambilan peperiksaan awam yang sama oleh semua murid atau pelajar
telah diwujudkan Menjadikan Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris sebagai mata
pelajaran wajib bagi semua sekolah Penggunaan bahasa etnik Cina dan Tamil
sebagai ibunda di sekolah jenis kebangsaan (SJK) Penggalakkan bahasa ketiga
seperti Bahasa Arab, Jepun dan Perancis
36.
Khoo Phon Sai, Leong
Yin Ching dan Koh Boh Boon,Fikiran-Fikiran mengenai Pendidikan di Malaysia
(1983) Kuala Lumpur, Utusan Publication
& Sdn.Bhd. Ghazali Othman, Struktur dan Proses Pendidikan Dalam Masyarakat
Malaysia Yang Berindustri (2002) Pulau Pinang, Universiti Sains Malaysia. The Ministry
of Education Malaysia, Education in Malaysia (1990) Selangor, Dewan Bahasa dan
Pustaka. Radzuan Abdul Kadir, Pemikiran tentang pendidikan sepanjang tiga
darsawarsa (1970-2000) Karisma Publication Sdn. Bhd. Laporan Jawatankuasa
Kabinet mengkaji Pelaksanaan Dasar Pelajaran (7 November 1969) Kuala Lumpur,
Kementerian Pelajaran Malaysia.
0 comments:
Post a Comment