LAPORAN AMINUDDIN BAKI 1965

Laporan Aminuddin Baki pada tahun 1965 mula memberi layanan yang lebih bersesuaian dengan kebolehan yang berbeza dalam kalangan pelajar.

Untuk menampung kebolehan dan bakat yang berbeza dalam kalangan pelajar. Malangnya, laporan Aminuddin Baki tidak mencapai objektif yang dirancang dengan sepenuhnya kerana kekurangan guru yang mempunyai kemahiran dalam bidang mata pelajaran elektif dan juga kurangnya infratruktur seperti peralatan dan bahan pengajaran.

Juga terdapat kurang kesinambungan dalam pengajaran kemahiran darisekolah menengah, rendah ke sekolah menengah atas. Contoh :Pelajar yang mempelajari pertanian semasa sekolah menengah rendah tidak dapat meneruskan pelajaran mereka dalam bidang yang sama di sekolah menengah kerana kekurangan sekolah pertanian di peringkat itu.


Maka, mereka terpaksa mengikuti aliran mata pelajaran teknik di SekolahTeknik. Ini membawa kepada kurang tenaga profesional dalam bidang pertanian

1 comments: